پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:28 - 1399/07/18

تب افزایش قیمت سکه چه زمانی پایین می آید؟/کاهش محسوس نرخ ارز در هفته پیش رو

دومین هفته مهر ۹۹ بازار ارز و سکه با اُفت و خیز شدید قیمتی همراه بود و بازار سرمایه نیز همسو با دیگر بازار‌های مالی نوسان داشت.

کارگر آنلاین | دومین هفته مهر ۹۹ با  افت شدید قیمتی در بازار ارز و سکه شروع شد به طوری که در دومین رو زهفته شاهد کاهش یک میلیون تومانی نرخ سکه بوده ایم و نرخ دلار و یور نیز حدود ۲ هزار تومان کاهش یافت، اما این کاهش قیمت  پایدار نبود و این ریزش نرخ در روز‌های بعدی جای خود را به افزایش قیمت داد و بازار همچنان روند صعودی خود را در پیش گرفت به طوری قیمت سکه به کانال ۱۵ میلون تومان تومان نزدیک شد و دلار و یورو نیز وارد فاز قیمتی جدید شدند به طوری که  دلار از کانال ۲۹ هزار تومانی عبور کرد.

بازار سرمایه نیز همسو با دیگر بازار‌های مالی  با نوسان شاخص کل همراه بود به طوری که در ابتدای هفته  بارشد همراه بود، اما در روز‌های بعد شاهد اُفت شاخص کل بورس بوده ایم که البته در  در روز‌های پایانی هفته شاهد رشد چشمگیر شاخص کل بورس بوده ایم.

کاهش قیمت ارز در آغاز هفته 

بازار ارز در دومین هفته مهر ۹۹  با  نوسان شدید در نرخ همراه بود به طوری که در اولین روز هفته با افزایش  داشت که  نرخ دلار و یورو  به ترتیب ۲۸ هزار و ۷۵۰ و ۳۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود، اما در  روز یکشنبه (۱۳ مهر ۹۹) نرخ ارز روند نزولی داشت  و دلار با  کاهش  ۷۷۰ تومانی به نرخ  ۲۷ هزار و ۹۸۰ تومان به فروش رسید و یورو نیز ۷۵۰ تومان ارزان شد و به رقم ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.

نرخ یورو بیش از ۲ هزار تومان افزایش یافت

کاهش قیمت در روز‌های بعد پایدار نبود و طبق مشاهدات میدانی نرخ دلار و یور با افزایش چشمگیری مواجه بود چراکه در سومین روز هفته دلار و یورو  در ساعات اولیه معاملات کاهش محسووسی را داشتند، اما بعد از چند ساعات دلار از ۲۶ هزار و ۹۵۰ تومان به ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسید که این رقم بیانگر افزایش یک هزار و ۲۵۰ تومان در یک روز است همچنین یورو از قیمت ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان به ۳۳ هزار و ۵۰ تومان رسید که می توان نتیجه گرفت یورو در یک روز یک هزار و ۴۵۰ تومان گران شد.

دلار وارد کانال ۲۹ هزار تومانی شد

روند افزایش قیمت در رو زهای بعد ادامه داشت به طوری که  در چهارمین روز هفته دلار و یورو  با افزایش ۷۰۰ تومانی به ترتیب با  نرخ ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان  و ۳۳ هزار و ۸۵۰ تومان رسید که این رقم تا اخرین روز معاملات پایدار ماند.

بازار طلا و سکه همسو با تغییرات نرخ ارز نوسان های شدیدی را تجربه کرد به طوری که  سکه در اولین روز هفته  به قیمت 14 میلیون و 900 هزار تومان رسید  که در روز بعد با ریریش حدود  یک میلیون تومان به  نرخ 14 میلیون تومان به فروش می رسید.

نرخ سکه در یک قمی ۱۵ میلیون تومان

بازار طلا و سکه همسو با تغییرات نرخ ارز نوسان‌های شدیدی را تجربه کرد به طوری که  سکه در اولین روز هفته  به قیمت ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید  که در روز بعد با ریریش حدود  یک میلیون تومان به  نرخ ۱۴ میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما این کاهش قیمت در روز‌های بعد ادامه  نداشت و در آخرین روز معاملات سکه با افزایش ۸۰۰ هزار تومانی به ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و  هر گرم طلای  ۱۸ عیار نیز از یک میلیون و ۳۳۸ هزار  تومان به یک میلیون و ۳۴۵ هزار  تومان رسید

علت تغییرات شدید قیمت سکه چیست؟

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قیمت سکه و طلا به بالاترین حد قیمتی در روز پنجشنبه (۱۱ مهر ۹۹) رسید که در اغاز دومین هفته مهر ۹۹ اعلام شد که مطالبات ارزی و ارز‌های حاصل از صادرات به چرخه ارز کشور وارد شود که همین امر باعث شد که قیمت ارز در بازار کاهش یابد، اما این درحالی بود که قیمت جهانی طلا تغییر نکرد

او بیان کرد:در ابتدای هفته نرخ هر دلار آمریکا نزدیک به ۲ هزار تومان کاهش یافت و این امر باعث شد که بر قیمت طلا و سکه تاثیر بگذارد و باعث ریزش نرخ آن شود به طوری که قیمت سکه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

گشتی ارای گفت : از روز دوشنبه (۱۴ مهر ۹۹) تا پایان هفته ارز‌های حاصلاز صادرات به چرخه بازار وارد نشد باعث شد قیمت ارز مجدد با افزایش رو به رو شود که همین موضوع سبب شد که نرخ طلا و سکه روند صعودی را پیش بگیرد علا رغم اینکه قیمت جهانی طلا حدود ۱۸ دلار کاهش یافت، اما در بازار داخلی قیمت طلا و سکه تحت تاثیر نوسان‌های ارز قرار گرفت.

نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر  افزود: در رو زهای ابتدایی هفته که قیمت طلا و سکه ریزش کرد حباب سکه به شدت کاهش یافت و تقاضا به شدت اُفت کرد که در پی آن معاملات متوقف شد که به دلیل انکه تصور می‌شد روند نزولی قیمت طلا و سکه ادامه یابد خریدار و فروشنده در حالت دوگانگی قرار داشتند و در نتیجه سطح معاملات کاهش یافت، اما در روز‌های بعد با افزایش قیمت تقاضا نیز افزایش یافت.

او تصریح کرد: حباب سکه در آخرین معاملات هفته به یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسید که رشد قابل توجه‌ای داشته است چراکه در ابتدای هفته حباب سکه یک میلیون و ۸۰ هزار تومان بود.
گشتی آرای گفت: نوسانات بازار ارز و سکه امری طبیعی است و هیچ زمان متوقف نخواهد شد که کاهی این تغییرات قیمت شدید و گاهی اندک است که عواملی همچون اخبار سیاسی و اقتصادی سبب افزایش نوسان قیمتی می‌شود و به طور کلی قابل پیش بینی نیست.

بیشتر بخوانید:

نرخ ارز و طلا همچنان بر مدار افزایش قیمت؛ علت اُفت شاخص کل بورس چیست؟ افزایش حجم معاملات در بازار سرمایه 

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در شهریور ۹۹ بازار سرمایه شدید‌ترین اُفت شاخص بورس را در ۲۰ سال اخیر تجربه کرد که ماه شاخص بورس حدود ۲۵ درصد در یک با اصلاح قیمت همراه بود.

او بیان کرد: قبل از دوران اُفت شدید شاخص بورس شاهد رشد شتابان ارزش سهام‌ها در بازار بودیم که این افزایش هم در بازار کم نظیر بود، اما بعد از ۱۹ شهریور ۹۹ بازار وارد فاز قیمتی شده است که در بعضی اوقات برخی نماد‌ها منفی هستند و برخی دیگر روند مثبتی را سپری می‌کنند که این شرایط به گزارش‌های منتشر شده از سوی شرکت‌ها بستگی دارد.

دلبری تصریح کرد: انتشار گزارش‌های عملکرد تولید و فروش شرکت‌ها و نوسانات شدید نرخ ارز حاکی از آن است که سهام شرکت‌ها از تنوسان بسیاری برخوردار بودنند که همین امر سبب شد که ارزش سهام‌ها گاهی مثبت یا منفی شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در دومین هفته مهر ۹۹ به مدت حدود ۲ روز نارسایی در سامانه معاملاتی به وجود آمد که بازار فرا بورس در معاملات خود کمی دچار مشکل شد.

او اظهار کرد:ارزش معاملات در تیر و مرداد ۹۹ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بود که به رقم ۸ هزار میلیارد تومان که با ُافت بسیار شدیدی مواجه شده است، اما در ۲ روز پایانی این هفته ارزش معاملات به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید که نشان دهنده رشد مناسب شاخص کل است.
دلبری گفت: نکته قابل توجه در باره تعاد نماد‌ها در صف فروش است که در ۲ ماه گذشته ۵۰ درصد نماد‌ها در صف فروش بودنند وتقاضا به اندازه کافی برای آن‌ها وجود نداشت، اما در روز‌های اخیر شرایط برای صف فروش بهتر شده است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: شاخص هم وزن که نشان دهنده سهام‌های کوچک و بزرگ است در ۳ روز گذشته شرایط بهتری را تجربه کرد و به نظر می‌رسد که بازار به یک سمت صعودی یا نزولی پیش نمی‌روند چراکه برخی از گروه‌ها که گزارش‌های مثبتی دارند درحال رشد هستند و تعداد نماد‌های صف فروش کمتر شده است که در پی آن حجم معاملات بیشتر شده است چراکه در هفته اخیر حدود ۷۴۰ میلیارد تومان صندوق سهامی صادر شدکه این امر نشان دهنده ان است که بازار به سمت برسی سهام پیش می‌رود.

او در پایان گفت: معتقدم بازار سرمایه در روز‌های آینده از لحاظ حجم معاملات و نقد شوندگی در شرایط بهتری قرار گیرد چراکه تعدا نماد‌هایی که از بازار گردانی استقبال کرده اند بیشتر شده است و شاخص کل کاملا صعودی و نزولی نخواهد و با نوسان همراه است.
 

 

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
تریبون کارگر آنلاین